ניצול כלכלי בגיל השלישי – יש בידינו מה לעשות!
ניצול כלכלי בגיל השלישי – יש בידינו מה לעשות!
מהו ניצול כלכלי של תושבים וותיקים על ידי אדם/גורם זר?
שימוש לא חוקי ולא הוגן בכספו ומשאביו של התושב הוותיק, על ידי גורם זר המשתמש בכוחו והשפעתו על מנת להשיג תמורה כספית.
כיצד הניצול בא לידי ביטוי?
· זיוף חתימתו או הסכמתו של התושב הוותיק לביצוע עסקה.
· איום והפחדה של התושב הוותיק בכדי להוציא ממנו כספים.
· משיכת סכומי כסף לא שגרתיים ללא סיבה מובנת.
· הבטחת "הטבות" ו"מתנות" לתושב הוותיק תמורת מסירת פרטי כרטיס אשראי, וחיוב הכרטיס ללא ידיעתו של התושב הוותיק.
כיצד תתמודדו?
אל תמסרו פרטי כרטיס אשראי לאדם שאינכם סומכים עליו!
אל תמהרו להסכים לעסקה!
גם אם מציעים לכם מתנה, וגם אם אומרים שזה משהו חשוב, אל תסכימו לפני שאתם מתייעצים עם מישהו שאתם סומכים עליו.
אל תישארו עם זה לבד!
אם מטרידים או מרמים אתכם, אם אתם חושבים שמנצלים אתכם, דברו עם מישהו. משפחה, חברים, עובד סוציאלי.
למי ניתן לפנות?
ליווי ותמיכה רגשית
הניצול הכלכלי יכול להשפיע גם על תחושת הביטחון האישי והמצב הרגשי. עובדים סוציאליים ועו"ד לענייני צוואות וירושות בלשכות הרווחה ברחבי העיר מסייעים בייעוץ והכוונה למענה מותאם לתושבים ותיקים. את פרטי הלשכה באזור המגורים ניתן למצוא באתר העירוני של עיריית ירושלים: www.jerusalem.muni.il בתוך לשונית של קהילה וחברה-רווחה.
ליווי וסיוע בנושא הכספי
מרכז למיצוי זכויות- עיריית ירושלים
המרכז מסייע במתן מידע ובמיצוי זכויות כגון זכויות ניצולי שואה , זכויות דיור , זכויות בטוח לאומי וכו' 'בין היתר 'פועל לסייע לאנשים שנפלו קורבן סביב הונאות צרכניות. פעיל בימים שני ורביעי בין השעות 9-13. ניתן לקבוע פגישה מראש בטל: 02-6788399 בית הופמן (קומה שניה) רחוב אליעזר הגדול 4, שכונת גוננים. מייל: ALARIELLA@JERUSALEM.MUNI.IL
מטה המאבק בעושק הקשישים:
המטה מטפל בפניות הקשורות להונאות בטלפון של חברות טלמרקטינג, באמצעות מענה וטיפול ישיר של מתנדבי המטה.
השרה לשוויון חברתי חה"כ מירב כהן: mecohen@knesset.gov.il לשכת השרה: 02-6547020 (לבקש לדבר עם חי פסח, יועץ השרה הנותן מענה בנושא עושק הקשישים)
מוקד טלפוני של המשרד לשוויון חברתי:
המוקד לתושבים ותיקים מטפל בשלל פניות הקשורות למיצוי זכויות ומתן מידע, ביניהן פניות הקשורות לניצול כלכלי ע"י גורמים זרים. נגישות לשפות: עברית, ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית. במערכת ניתוב שיחות בוחרים שפה, ולאחר מכן לוחצים 2.
המוקד: 8840*
המוקד הטלפוני של עמותת "כן לזקן":
המוקד מטפל במגוון רחב של פניות, ביניהן פניות בנושא ניצול כלכלי של תושבים ותיקים כגון: ביטוחים, טלמרקטינג, ניצול ע"י עובדים זרים ועוד. נגישות לשפות: רוסית וערבית.
המוקד: 2284*
עמותת "אמון הציבור":
ארגון שפועל ליישוב מחלוקות בין הציבור לעסקים ורשויות. הפנייה לארגון מתבצעת באמצעות מייל, פקס או דרך האתר.
דוא"ל: moked@emun.org.il פקס: 03-5601384
יחידת ההונאה של משטרת ישראל:
מוקד מיוחד שמטפל בפניות הנוגעות בניצול כלכלי של תושבים ותיקים על ידי גורמים זרים. פשוט מתקשרים ומגישים תלונה.
המוקד: 03-6802222 / 03-6802257
תמונות מההרצאה במועדון בריא בקהילתי: